marți, 21 noiembrie 2017

Praga - o destinatie perfecta pentru Sarbatorile de Iarna si nu numai

Podul Carol si castelul din Praga by Alex Panzar
Daca inca nu v-ati hotarat unde sa va petreceti Sarbatorile de iarna, in articolul de astazi va voi sugera o destinatie numai buna pentru Targurile de sarbatori, Craciun sau Revelion. Este vorba despre o tara situata nu foarte departe de Romania, in Europa Centrala. Daca nu ati ghicit deja, este vorba despre Praga, capitala Republicii Cehe. Orasul este situat pe malul raului Vltava, avand o populatie de 1,67 milioane de locuitori. Praga este pe locul 6 in topul celor mai vizitate orase din Europa, dupa Londra, Paris, Roma, Madrid si Berlin.
Cum poti ajunge la Praga? Evident, cel mai simplu e cu avionul, asa cum am facut-o si noi pe 24 decembrie 2013. Din Romania se poate zbura direct spre capitala Cehiei cu Tarom sau Czech Airlines pe ruta Bucuresti-Praga. Eu cu Giorgia am zburat de la Milano Malpensa la Praga cu Easyjet. De altfel a fost primul zbor cu colosul lowcost englez. Dar despre zborurile mele de pana acum dati un click aici si consultati statistica Flight Memory.

Aeroportul Vaclav Havel (fost Ruzyně pana in 2012) este situat la 15 kilometri de centrul orasului, transferul facandu-se cu autobuzele locale ce opresc in diferite statii sau cu shuttle bus(airport express) care va duce direct la gara centrala.

Cum moneda in Cehia nu este euro, va sfatuiesc sa aveti la voi coroane, in caz ca bancomatul din aeroport din terminalul de sosiri nu mai dispune de lichiditati. Easyjet a aterizat in terminalul 2 dupa un zbor scurt de o ora jumatate, statia de autobuz pentru transfer fiind in fata iesirii din terminal. Biletele se pot procura de la automatele din terminal, existand bilete de 30 minute, 90 minute, pe o zi sau 3 zile. Un bilet de 30 de minute costa 32 czk echivalentul a 1,25 euro. Pentru cei care prefera alte mijloace de transport, se poate ajunge la Praga si cu autocarul. Flixbus leaga orasele din vestul Romaniei cu capitala Cehiei. Dureaza circa 17 ore in Viena schimbandu-se autocarul, in ceea ce priveste trenul e si mai complicat cu schimb in Budapesta.
Wellness Hotel Step - Praga

Noi am aterizat seara la Praga si dupa ce am ajuns in centru, am luat metroul pana la hotelul Wellness Hotel Step situat la 3 kilometri departare. Am ales aceasta unitate de cazare, pentru conditiile oferite si pretul competitiv. Am platit 98 de euro pentru 4 nopti, o camera dubla cu mic dejun inclus, la un hotel de 4 stele, un pret foarte bun mai ales pentru perioada Craciunului. In plus am avut reducere la pretul de intrare la piscina acoperita aflata langa hotel si conectata printr-un culoar cu acesta. Prima impresie pe care mi-a lasat-o Praga a fost una pozitiva. Chiar daca aeroportul nu e conectat cu centrul orasului prin metrou, eram pregatit si cu planul B in caz ca nu reuseam sa ne intelegem in engleza cu localnicii, dar nu au fost probleme, mai un Google Map, mai cateva indicatoare si am ajuns fara sa folosim taxiul. Chiar daca era Ajunul Craciunului, atmosfera era una relaxata, Praga fiind imbracata in straie de sarbatoare, orasul ornat pentru sarbatori asteptandu-si turistii. Pe toata durata celor 5 zile a fost destul de frig dar nu a nins deloc. Auzisem multe despre Praga, iar in zilele urmatoare pot spune ca am descoperit un oras foarte frumos. Traind de 10 ani in Italia, am descoperit ca Praga este o destinatie populara pentru taberele de elevi, foarte multi italieni descoperind astfel orasul din inima Boemiei. In ceea ce ma priveste, am auzit numai cuvinte de lauda despre Praga de la parintii mei, care au vizitat capitala Cehiei in 1980.

Praga este o destinatie numai buna pentru un city break, indiferent de anotimp. Noi am ales sa vizitam capitala Cehiei de Craciun, datorita pretului convenabil la bilete de avion, hotel etc., dar si a recenziilor foarte bune pe care le are orasul pe internet. In plus Praga intra in acea categorie de orase speciale odata cu venirea sarbatorilor de iarna, spiritul Craciunului resimtindu-se pe strazile orasului. Dar ce am vizitat in aceste zile si cu ce ne-am umplut timpul va invit sa descoperiti mai jos.

Fiecare dimineata incepea cu un mic dejun variat la restaurantul hotelului numai bun ca sa ne incarce de energie. La inceput am incercat sa intelegem, unde ne aflam, ce dorim sa vizitam in acea zi, facand-ne un plan, care apoi bineinteles devenea flexibil, datorita oportunitatilor intalnite pe traseu. Punctul de interes principal este Centrul Vechi si anume Piata Primariei Vechi, aici organizandu-se Targul de Craciun, cu muzica live, mancare buna gatita, vin fiert si o atmosfera care iti aducea aminte ca e Craciunul.
Cum sa vizitezi Praga? Sunt mai multe modalitati, fiecare alegand in functie de locul unde este cazat, ce anume vrea sa vada si timpul avut la dispozitie. Noi am decis sa ne deplasam cu mijloacele publice si pot spune ca am utilizat in mod deosebit metroul si tramvaiele. Detalii despre cum poti sa iti organizezi o zi in oras folosind mijloacele publice de transport gasiti aici. Exista si varianta de city card cu ajutorul caruia aveti transport gratuit pe mijloacele publice, intrarea gratuita la 50 de atrctii ale orasului, si alte beneficii unele gratuite altele cu pret redus. Pentru cei care prefera modul acesta de a vizita orasul(transport, muzee, restaurante) detalii aici .

Odata ajunsi in Piata din centrul orasului, realizezi ca acolo e inima petrecerii. Cehii au amplasat brazi de Craciun prin toate locurile importante ale orasului, dar cel din Centrul Vechi era cu adevarat impresionant.

Arhitectura cladirilor este una incantatoare, prima data cand ajungi in piata centrala avand acea senzatie de wow. Tot in piata se poate admira ceasul astronomic, unde la fiecare ora exacta (la fix) are loc parada apostolilor pe care i-am surprins in acest video. Din centru noi am mers spre Podul Carol, care este o alta atractie turistica importanta a orasului. Podul Carol (Karluv Most) este cel mai renumit pod din Praga(sunt peste 100 din care 18 peste raul Vltava) , fiind pe buna dreptate si cel mai frumos. Initial s-a numit Podul de Piatra sau Podul Pragai, primind denumirea actuala abia in 1870. Podul are o lungime de 515 metri si o latime de 10 metri, dar ceea ce il face deosebit sunt cele 30 de sculpturi in stil baroc decorate pe balustrade si cele trei turnuri in stil gotic. Din pacate ca orice obiectiv tursitic important el este asaltat de turisti, fiind destul de greu de realizat fotografiile mult dorite. Intr-una din zile intr-unul din turnurile podului, era o orchestra care intregea peisajul de sarbatoare (vezi aici). Pe pod veti putea gasi celebrii pictori, care realizeaza portrete la minut. Dar cum era destul de frig afara si preturile destul de piperate putini aveau curajul sa astepte ca meastrul sa isi desavarseasca opera.

Urmatoarea oprire a fost Cetatea din Praga(Hrad). Cetatea este un complex fortificat de cladiri ce dateaza din secolul al IX-lea. Castelul a fost sediu al puterii, aici fiind resedinta regilor Boemiei presedintilor Cehoslovaciei si resedinta actuala a presedintelui Cehiei. Ansamblul cetatii este alcatuit din mai multe ziduri, castele, curti interioare etc. toate grupate in jurul Catedralei Sf. Vitus. Catedrala  este un alt punct de interes, accesul in interior fiind gratuit. Un scurt filmulet despre catedrala poate fi urmarit aici.

Serile le petreceam de obicei in complexul hotelier, beneficiind de accesul la piscina interioara, sauna si sala de forta. Dupa o zi rece ce putea fi mai bine decat o repriza de relaxare in apa calda din complex. Erau foarte bine organizati, vorbitori de engleza, primeai acces la vestiare si in cadrul piscinei cu ajutorul unui ceas fictiv, care iti deschidea atat dulapiorul de la vestiar cat si bariera de intrare spre piscina, ca si in cazul marilor parcuri acvatice .

Intr-una dintre zile am hotarat sa vedem orasul lui Kafka, dar si al Revolutiei de catifea din 1989, din cel mai inalt punct al sau. Cei mai multi urca in Turnul Vechii Primarii, din piata centrala, dar noi am mers intr-un loc mai indepartat si in acelasi timp mai putin cunoscut. Este vorba despre turnul Petrin. Ca sa ajungem acolo am folosit funicularul, biletele fiind valabile si in cazul acestui mijloc de transport. Din departare seamana cu Turnul Eiffel din Paris doar ca la o scara mai mica. Cum era o zi fara nori peisajele erau incantatoare, fotografii punand la incercare zoomurile aparatelor. in poza alaturata se poate vedea Podul Carol, vazut din Turnul Petrin. Am realizat si un video scurt pe care il gasiti aici . La acea vreme pozele si filmele le-am realizat cu un aparat de buzunar Fujifilm, dar cu timpul am realizat ca va trebui sa investim si intr-un aparat de fotografiat mai performant, ceea ce s-a intamplat pana la urma. La intoarcere am folosit alt traseu si am descoperit un concurs de inot in apele reci ale raului Vltava. Sincer am ramas impresionat de acei batranei, majoritatea trecuti bine de 50 de ani, care pe un frig zdravan incercau sa ajunga la finalul cursei. Toti au reusit, niciunul nu a fost scos din apa de echipajele medicale prezente (vezi video).Dar cand vine vorba despre Praga, ma gandesc si la bere. Ce buna era berea in Cehia. Si am mai remarecat ceva, la supermarket berea era mai ieftina decat apa. Astazi este mai usor sa gasesti o bere din Cehia intr-un hypermarket de la tine din tara, dar parca gustul nu e la fel de bun. Stiu cea mai cunoscuta e "Pilsner Urquell", romanii s-au obisnuit cu "Staropramen", dar ati incercat "Gambrinus" sau "Budweiser", daca nu ar trebui sa o faceti. Ultima fiind cea din Cehia bineinteles si nu din SUA.

Un alt obiectiv care nu ar trebui ratat la Praga este "Casa care danseaza". Stiu ca suna foarte ciudat, dar denumirea exprima exact perceptia pe care o ai asupra cladirii cand o vezi. Designul netraditional si contraversat in momentul inaugurarii in 1996, faceau ca aceasta cladire sa nu fie in concordanta cu stilurile baroc,gotic sau Art Nouveau prin care este renumita Praga. Cu timpul "Casa care danseaza" si-a castigat o popularitate constanta, fiind astazi prezenta inclusiv pe bancnota de 2000 de coroane. De aici mergand pe malul drept Vltavei am remarcat din departare o barcuta care semana cu o gondola venetiana. M-am intrebat gondole la Praga? No way! Asa ca am convenit sa ne apropiem, si intradevar era o gondola cu un gondolier care vaslea linistit, cantand din cand in cand. E drept ca era una singura dar totusi a fost ceva neobisnuit(vezi video).

Odata cu lasarea serii se aprind luminile, turistii incep sa fie mai putini, iar Praga incepe sa respire. "Praga by night" este o alta perspectiva asupra unui oras turistic. Poate ca iarna nu este cel mai potrivit anotimp pentru plimbarile sub clar de luna, dar asa cum reiese si din pozele realizate, Praga arata bine in lumina reflectoarelor. Cehii sunt mandrii de capitala lor si ii accepta pe turistii veniti din toate partile lumii cu bune si cu rele. Ospitalitatea gazdelor este una recunoscuta, avand numai de castigat si facandu-i pe cei mai  multi dintre turisti sa isi doreasca sa se reintoarca.

Si uite asa incet incet au trecut zilele si a trebuit sa ne luam "La revedere" de la Praga. Au fost cateva zile foarte frumoase petrecute intr-un oras nou, care stie sa isi primeasca turistii si sa le ofere experiente diferite si interesante la preturi foarte bune. Am plecat spre aeroportul Vaclav Havel tot cu autobuzul. Aeroportul poarta numele ultimului presedinte al Cehoslovaciei si primului al Cehiei in acelasi timp. Fostul scriitor a ramas in memoria cehilor ca o personalitate marcanta, in centru existand si un monument comemorativ. Principalul aeroport din Cehia se bucura de numeroase destinatii internationale si companii din toate categoriile.

Mai jos puteti descoperi o serie de fotografii realizate in Praga, care vin sa completeze textul acestui articol. Vizionare placuta!

Ticket Praga

Bradul din piata centrala Starometske Namesti
Sa cante trompetele

Ceasul astronomic Praga

Bandul cu muzica live in centru

Purcelus de lapte la protap

La Hrad

Casa care danseaza

Concurs de inot in apele reci ale Vltavei

Curajosii inotatori

Black & white

Celebrii pictori de pe Podul Carol

Muzicienii de pe Podul Carol

Charles Bridge

Exista gondole si la Praga

Inca mai existau trisori de genul

Decembrie la Praga

Lebede pe Vltava

Bun bun , recomand

Sa nu racesti nene

Vara croazierele au mai mare cautare

Un monument mai altfel - Memorialul Victimelor Comunismului

Seara strazile sunt mai libere

Noaptea pe malul raului Vltava

Castle by night

Praga nu duce lipsa de brazi de Craciun

Internetul era mai bun la parterul hotelului

Funicularul care urca colina Petrin

La mall

Asta da Brad de Craciun

Cladirea vechii primarii - Staromestske namesti

Greu de ales un magnet de frigider

Scena Nasterii Domnului - miniatura din catedrala

Castelul din Praga de Craciun

Sa testam produsele locale

Aeroport Praga

Lista de destinatii variata

Asta da terminal , probabil au ganduri sa se extinda