duminică, 31 decembrie 2017

Matterhorn (Monte Cervino) - prima zi din an la munte

Matterhorn 4.478 m
Dintotdeauna mi-a placut la munte, chiar daca nu schiez fie ca e vara sau iarna, o excursie la munte a fost o oaza de liniste si aer curat. Pentru prima zi de ianuarie am organizat o vizita la Breuil-Cervinia. Poate ca numele statiunii nu va spune mare lucru, dar este vorba de o micuta localitate de schi situata la poalele varfului Matterhorn (tradus in italiana Monte Cervino). Popularitatea varfului Matterhorn se datoreaza faptului ca pentru o perioada lunga de timp a fost imposibil de escaladat. Situat la granita dintre Italia si Elvetia in Alpii Pennini este unul dintre cei mai deosebiti munti din lume. Asa cum se poate realiza si din poza alaturata are forma unei piramide abrupte si inclinate, peretele sau estic este aproape vertical si se ridica la o altitudine de aproape 1000 de metri deasupra ghetarilor. Chiar daca nu este cel mai inalt munte din Europa cu siguranta varful sau este spectaculos, poza cu Matterhorn gasisndu-se in numeroase manuale de geografie.

Distanta de la Torino la Cervinia este de 120 de kilometri si poate fi parcursa cu autocarul in circa 2 ore. Cele doua firme care asigura transportul cu autocarul sunt Sadem (in fiecare dumineca si de sarbatori) si Savda (in fiecare zi, cu schimb in Saint Vincent la interval de 15 minute). Noi am mers cu cei de la Sadem si am platit 15 euro de persoana dus-intors. Exista legaturi directe cu autocarul si de la Milano cu firma Flixbus, distanta fiind parcursa in circa trei ore.
Drumul la intrare in Breuil-Cervinia
Si cum plecarea de la Torino a fost la ora 7 dimineata, la ora 9 eram deja la Breuil-Cervinia, frumoasa statiune montana din Alpi.  Situata la 2050 de metri altitudine, aici exista numeroase hoteluri si instalatii de transport pe cablu. Daca va ganditi sa petreceti cateva zile intr-un hotel aici trebuie sa bagati mana adanc in buzunar, mai ales in perioada sarbatorilor de iarna preturile fiind cam de 300 de euro in medie pe o camera dubla, cu conditia sa rezervati cu mult timp inainte.
Mos Craciun si-a uitat renii la Cervinia
Cum si de acesta data am fost norocosi, pe 1 ianuarie 2015 am avut parte de o zi senina cu un soare cu dinti care ne-a acompaniat pe toata durata zilei, asa cum va reiesi si din pozele urmatoare.
Singura camera libera disponibila era la hotelul din imagine si costa 485 de euro pe noapte cu mic-dejun inclus
Noi eram pentru prima data in aceasta zona, dar se aseamana foarte mult celorlalte regiuni montane italiene pe unde mai fuseseram. Micuta statiune schiistica este impanzita de turisti din toata Europa, dornice sa incerce zapda de pe numeroasele piste de schi przente cu diferite grade de dificultate.
Trasee turistice
Noi am ales sa urcam cu telecabina pe traseul Breuil-Cervinia(2050 mt.) - Plan Maison(2555 mt.) - Laghi Cime Bianche(2812 mt.) - Plateau Rosa(3480 mt.). Exista diferite preturi pentru ski passuri, in functie de ceea ce doriti sa faceti si unde anume doriti sa ajungeti. Ultima portiune de la Laghi Cime Bianche la Plateau Rosa este si portiunea cea mai spectaculoasa, meritand toti banii. Pretul biletului pentru traseul ales de noi cu telecabina este de 30 de euro dus-intors.
Matterhorn 4478 mt. in mijloc intre Zermatt(Elvetia) si Breuil-Cervinia(Italia)
Dupa ce am ajuns la punctul de plecare al telecabinei am primit o harta a zonei asemanatoare celei de mai sus si impreuna cu cei de la oficiul de turism am gasit cel mai bun traseu pentru cei care nu au venit la Cervinia sa schieze. Dupa cateva minute a inceput urcarea propriu-zisa diferenta de nivel fiind de 1430 de metri.
In departare Breuil-Cervinia
Odata ajunsi la Plateau Rosa peisajul este splendid, practic avand senzatia ca esti cu "capul in nori", dar cum a fost o zi senina crestele muntilor albite de zapada se vedeau in departare. Chiar daca eram imbracati corespunzator, temperatura era cu cateva grade sub 0, dar la soare era ceva de vis. Atentie insa la bronzat, razele UV la munte putand provoca in doar cateva minute efecte nedorite.

Practic ne aflam la granita cu Elvetia, existand diferite inscriptii care ne aminteau acest lucru. Dupa o noua repriza de poze si filme ni s-a cam facut foame in jurul amiezei, iar cum oferta nu era la fel de variata ca in statiune am plecat sa inspectam meniurile si preturile de la restaurantul Refugiul Cervinia.
Partieeeeee !!!
Spre placuta mea surpriza preturile la restaurantul de la 3500 de metri nu erau asa mari cum ma asteptam. Tinand cont ca schiul este un sport scump de practicat si necesita pe langa pregatire si mult antrenament si investitii financiare, iar locul in care ne aflam era in special gandit pentru schiori am ales sa servim pranzul pe terasa beneficiind de o priveliste panoramica. Mai multe detalii despre bar, restaurant si inchirierea camerelor gasite pe site: http://www.rifugioguidedelcervino.com/ .
Pranzul nostru la 3500 de metri
Pentru cei cu dare de mana care prefera cu adevarat o experienta de neuitat se poate inchiria un elicopter care sa te aduca in doar cateva minute de la Breuil-Cervinia pana la Plateau Rosa. Mai multe detalii pe site. Elicopterul este folosit si pentru cazuri extreme cand un schior se accidenteaza grav si este evacuat in siguranta cu elicopterul. Pretul este exorbitant in caz ca nu ati incheiat in prealabil o asigurare care sa acopera si un astfel de nefericit accident.
In caz ca vreti sa vedeti in timp real cum este vremea sus la Plateau Rosa accesati webamul acesta.
Dupa inca o serie de fotografii am hotarat sa coboram la Laghi Cime Bianche tot cu telecabina dupa cum reiese din filmuletul de mai jos.
Aerul rarefiat de la altitudini mari nu ne-a cauzat nici un fel de problema, el fiind pur in comparatie cu ce respiram in marile centre urbane zi de zi.

In ceea ce priveste semnalul la telefon trebuie spus ca el alterneaza, la un moment dat fiind in roaming, din cauza releelor elvetiene de telefonie. Pentru siguranta daca aveti de facut un apel important e bina sa il efectuati la baza in statiune inainte de a incepe urcarea propriu-zisa.
In timp ce unii pe 1 ianuarie incearca sa isi revina dupa un Revelion bogat in mancaruri alese si bauturi fine, noi (Alex si Giorgia) am ales un inceput de an pe partie la munte. In caz ca nu ati avut timp sa va faceti provizii la Breuil-Cervinia exista diferite magazine de unde se pot cumpara/inchiria cele necesare pentru a urca la schi. Daca in mod normal in Ziua de Sfantul Vasile toate supermarketurile in Italia sunt inchise(cum e si normal) la Cervinia era multa lume si supermarketul Crai era deschis(e drept cu un program redus).

Distanta dintre Laghi Cime Bianche si Plan Maison am decis sa o strabatem pe jos si s-a dovedit a fi o decizie inspirata.
Coborand pe langa pista la poalele Matterhornului
Dar cum eram in ianuarie si ziua e destul de scurta, soarele incepuse sa se indrepte catre apus iar noi catre baza telecabinei, dar nu inainte de o bataie cu zapada ca sa incepem anul cu bine. Si avea sa fie un an 2015 important pentru noi.
Ultimele poze cu schiorii la Cervinia
Pozele au fost realizate cu FujiFilm A180, Iphone 5S si Hauwei P8 Lite. Sper ca v-a placut articolul meu despre Matterhorn si va invit sa urmariti in continuare blogul meu Panzar Travel Blog unde veti descoperi si alte destinatii de vacanta atat din tara cat si din strainatate.
Centrul statiunii Breuil-Cervinia

Oferta din vitrinele micutelor magazine e variata

Sigur nu e pe GPL

Telecabina moderna spre Plateau Rosa
Alpii Pennini

Prima poza la Plateau Rosa

Kilometri de piste de schi

Granita dintre Italia si Elvetia

Breuil-Cervinia in departare

In departare crestele muntilor acoperite de zapada

Nu eram singurii care faceau poze si nu venisem la schi

Rifugio del Cervino

Panorama la masa de pranz

Zapada cat vezi cu ochii

Coborarea spre Plan Maison

Schiori care incearca sa profite de ultimele raze de soare